NieuwVers

NieuwVers brengt onverkloot eten naar de consument. Lekker eten, gemaakt door producenten die je kunt vertrouwen, en met een werkwijze waarmee we enorme sprongen maken qua duurzaamheid. Drie vliegen in een klap dus.

Dit project is inmiddels niet meer actief. Lees hieronder over onze NieuwVers-activiteiten.

Eén van de manieren waarop Urgenda zelf het voortouw neemt om ons voedselsysteem van onderop te veranderen, is via het Platform NieuwVers. NieuwVers – een samenwerking tussen Urgenda en Foodlog – haalt de koplopers onder de producenten uit de markt, helpt ze aan een plek in het winkelschap en brengt ze onder de aandacht van een breed publiek.

Zo stonden we met producten van de Vegetarische Slager in februari 2012 op de Huishoudbeurs en waren we begin mei zeven dagen lang op de Libelle Zomerweek, om het publiek te laten proeven van hybride vlees (verwerkt vlees gemengd met plantaardig materiaal).

het beste uit de markt

In september 2012 startte NieuwVers met een systematiek om via een democratische procedure, het beste van het beste uit de markt te halen. Met proeverijen ‘Op zoek naar de beste paprika van Nederland, het beste varken en de beste appel’ bereikten we grote groepen producenten en vakmedia. Deelnemers aan deze wedstrijden worden eerst gescreend op duurzaamheid en innovatie. Vervolgens proeft een smaakjury de producten. De winnaar, goed én lekker dus, mag zich met recht ‘de beste’ noemen. Dit bleef ook onder retailers niet onopgemerkt. Winnaar Harrie van den Elzen lag daarom vanaf 19 november twee weken met zijn winnende biologisch-dynamische appel Dalinco, in het schap van Albert Heijn.

Nieuwvers op de Horecava

Met de aanschaf van een Foodtruck in de zomer van 2012 beoogt NieuwVers het publiek te laten kennis maken met de NieuwVerse producenten en hun producten. De Foodtruck beleefde in januari 2013 zijn primeur op de Horecava in de RAI.