LOW CAR DIET

Via Low Car Diet gaan collega’s één maand lang zo duurzaam mogelijk reizen. Wie door anders te reizen het meeste CO2-voordeel behaalt, wint de strijd. Deelname aan de campagne creëert inzicht in het mobiliteitsbeleid, bevordert gedragsverandering en geeft concrete handvaten om te verduurzamen.

Het Low Car Diet is de grootste, duurzame mobiliteitswedstrijd waarin het Nederlandse bedrijfsleven een maand lang wordt uitgedaagd om zo duurzaam mogelijk te reizen. Bovendien is het de ideale speeddate met verschillende vormen van duurzaam vervoer.

Topbestuurders en medewerkers maken één maand lang gebruik van fietsen, (high-speed) e-bikes, openbaar vervoer en elektrische-/deel-auto’s, en ook van alternatieve werk- en vergaderlocaties, Organisaties en medewerkers gaan met elkaar de strijd aan om zoveel mogelijk duurzame kilometers te maken en ontdekken dat de dagelijkse reis goedkoper, schoner en gezonder kan.

Structurele gedragsverandering

Urgenda organiseerde het Low Car Diet in 2012 voor het eerst. Tien topbestuurders leverden een aantal weken hun autosleutels in en reisden duurzaam van en naar hun werk. In de daaropvolgende jaren groeide het Low Car Diet uit van ludieke actie tot een campagne met duurzame effecten. Tot nu toe deden al meer dan 3500 deelnemers mee uit zo’n 200 organisaties.

Stichting De Reisbeweging

In 2017 ging het Low Car Diet over in de onafhankelijke stichting De Reisbeweging. Ook vond er dat jaar een onderzoek plaats naar structureel ander reisgedrag van de oud-deelnemers. Daaruit bleek dat 49% van de deelnemers twee jaar later nog steeds anders (duurzamer) reizen. Dit resulteert onder meer in 23% minder autokilometers, 30% meer OV-kilometers en 48% meer fietskilometers. Dit veranderde reisgedrag resulteert in 19% minder CO2-uitstoot.

Tijdens de Low Car Diet maand krijgen alle deelnemers toegang tot de innovatieve Fynch Smart Mobility App. Deze app registreert automatisch alle ritten, geeft inzicht in iemands reisgedrag én beloont direct duurzame keuzes. Daarnaast krijgt de organisatie toegang tot de Fynch Monitor (web) waarin live de prestaties (geanonimiseerd en geaggregeerd) te volgen zijn.

De campagne stimuleert gedragsverandering op het gebied van mobiliteit en begeleidt organisaties en deelnemers van A tot Z om aan de slag te gaan met ander reisgedrag. Het doel? Zo min mogelijk CO2-uitstoot.

Meer weten?

Wil jij als organisatie meer te weten komen over het reisgedrag van je werknemers? En wil je hen op een leuke manier een maand lang uitdagen om individueel hun gedrag te veranderen en op die manier goedkoper, gezonder en duurzamer te reizen? Bezoek dan de website van Low Car Diet.