Ruim baan voor Rotterdam

Alternatief plan voor Rotterdams vliegveld levert grote winst voor Nederland en Rotterdammers

Vanavond werd op de Euromast een alternatief voorstel voor Rotterdam The Hague Airport (RTHA) gepresenteerd door een coalitie van bewoners en bewonersvereniging BTV Rotterdam Airport. Een plan met veel woningen, bedrijvigheid, bomen en water is tot in detail uitgewerkt. In een maatschappelijke kosten-batenanalyse is dit plan doorgerekend en levert uiteindelijk veel meer op voor de regio en voor Nederland (2,5 à 3 mrd euro) dan het huidige vliegveld. Het plan, waar ruim een jaar aan is gewerkt, werd overhandigd aan gemeenteraads- en Provinciale Statenleden.
Het initiatief ‘Ruim baan voor Rotterdam’ laat een aantrekkelijk alternatief zien voor het vliegveld: Stadskwartier Noorderbos. Stedenbouwkundige bureau Ziegler|Branderhorst heeft een alternatief voor de luchthaven ontworpen in de vorm van een innovatieve stadswijk die ruimte geeft aan ruim 12.500 nieuwe woningen, 10.000 nieuwe werkplekken voor o.a. start-ups en ZZP’ers en modern openbaar vervoer. Het alternatief geeft antwoord op veel regionale opgaven, zoals het tekort aan betaalbare woningen en bos- en parkruimte en waterberging en past daarmee perfect bij de wens van de provincie Zuid-Holland om “vliegveldterreinen andere invulling te geven”. Dat onderzoek start tegen het einde van dit jaar.
Rondom het vliegveld ervaren ruim 200.000 mensen in de regio Rotterdam veel overlast in de vorm van lawaai en (ultra)fijnstof door voornamelijk vakantievluchten. De bewoners willen met dit alternatieve plan een positieve bijdrage leveren aan het gesprek over de beste invulling voor dat grote gebied, dat na het doortrekken van de nieuwe snelweg, straks binnen de ring van Rotterdam ligt.
Stadskwartier Noorderbos – Bijdrage aan maatschappelijke opgaven
Het vliegveld neemt momenteel evenveel ruimte in als Rotterdam Centrum. Ziegler | Branderhorst ziet kansen om in deze ruimte diverse maatschappelijke opgaven aan te pakken. Het plan ‘Stadskwartier Noorderbos’ levert ten eerste duizenden betaalbare en energieneutrale woningen op, gebouwd met biobased materialen. Naast de wijk is er ruimte voor 100 hectare extra bos met veel ruimte voor recreatie, rust en stilte. Hiermee wordt bovendien op regionaal niveau de groene zoom verbonden, die nu door het vliegveld onderbroken is. Vele slootjes en een grote zwemplas zorgen voor waterberging voor een groot gebied. Door klimaatverandering valt er soms veel regen in korte tijd en dan is zo’n berging noodzakelijk; het is tevens een bron van zoetwater voor de boeren in tijden van droogte.  De locatie biedt qua mobiliteit unieke kansen: er zijn al twee metrostations aanwezig, die op dit moment onderbenut zijn. Aangevuld met moderne vormen van (openbaar) vervoer ontstaat een autoluwe wijk. Bestaande en nieuwe bedrijvigheid, zoals een grote kenniscampus rond de huidige terminal en voorzieningen voor de wijk, zorgen voor 10.000 extra werkplekken.
Met het geschetste voorstel voor een Stadskwartier Noorderbos, dat tot stand kwam met hulp van Urgenda, ligt er een uitgewerkt en gekwantificeerd voorstel met film en beeldmateriaal. Alles om de verbeelding aan te zetten. Voorzitter Alfred Blokhuizen van de bewonersvereniging BTV: “Wat houdt ons nog tegen om het ook echt te realiseren? Dit is toch een no-brainer?”
Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.